A Weblapszerkesztő - Honlapkészítés Ingyen, Saját Weboldal Készítés, INGYEN

A második legjobb weblapszerkesztő, de ez teljesen ingyenes, korlátozások nélküli, és itt a legegyszerűbb a honlapkészítés! Próbáld ki most, amit már sokan, hogy a weboldalkészítés ...

A honlap forgalmának megnövelése?

Hogyan érhető el nagyobb "honlap megbecsülés" a Google és az emberek szemében? Mi a honlap optimalizálás és a kereső optimalizálás alapja? (A keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy egy honlapot olyanná alakítunk, hogy a Google és más kereső szolgáltatások a lehető legtöbb alkalommal és a lehető legjobb helyen mutassák az adott honlapot, hogy az több és az oldal számára értékesebb látogatót kaphasson.)

Biztos Te is láttad, látod a honlapod jobb vagy bal oldalán a weblap látogatottság növelés doboz alatt a kis szürke, vagy fehér és zöld csíkot, aminek a felirata: PageRank: x/y. Ez mutatja a honlapod megbecsülését a Google szemében.

Érdemes erről a témáról sokkal többet tudni, ha komolyan gondolod a honlapod sikeressé tételét. Ez a Google birodalom sikerének alapja is!

Nemrégiben felkértük Kungl István széles körben ismert és elismert hazai keresőoptimalizálási szakértőt, hogy a HuPont.hu ügyfelei számára foglalja össze és mutassa be a Google Page Rank-et.

Ezt írta, készítette a HuPont számára a szakértő, aki egyébként régóta első a keresőoptimalizálás szóra a Google-ban, tehát nem csak tudja, de nagy sikerrel alkalmazza is a szakértelmét.




PageRank fogalma és fontossága

Aki kicsit is foglalkozott már keresőoptimalizálással az nagy valószínűséggel belebotlott már a PageRank kifejezésbe. Sokan ismerik, de fogalma és háttere kevésbé tisztázott és sok megválaszolatlan kérdést von maga után. Vannak akik csak a PR érték alapján döntik el, hogy jó úton van e a weboldaluk. A mostani bejegyzés tehát a PageRank érték lényegét, fontosságát taglalja.

Mi a PageRank?

A PageRank egy a Google által – a linknépszerűség mérésre – bevezetett fogalom, amely a bejövő, kimenő hivatkozások száma és minősége alapján, matematikai összefüggések segítségével kapott érték. A hivatkozások minősége az adott oldalak aktuális PR értékétől függ. Számítási módja a következő:

Tegyük fel, hogy minden oldal kezdetben azonos, egységnyi értékű. Jelölje PR(i) az i. oldal PageRank értékét, míg M(i) az i. oldalra hivatkozó weboldalak halmazát. L(j) legyen a j. oldalról kimenő linkek száma. Tegyük fel, hogy minden oldal d értéket ad tovább (0<d<1), azaz saját magának (1-d) értéket tart meg, a többit szétosztja azoknak az oldalaknak, melyekre hivatkozik. Ekkor az i. pont PageRank értéke a következő összefüggéssel számítható:

pagerank számítás

Az oldalról kimenő linkek közt tehát egyenletesen oszlik el az az érték, amelyet az oldal továbbad, de természetesen nem ad tovább minden értéket. Ha minden pontra kiszámítjuk a PageRank értéket, majd összeadjuk őket, akkor a kapott érték legfeljebb a csomópontok számával lehet egyenlő, az összesített érték a hálózat linkszámai alapján súlyozva kerül újraelosztásra, tehát már nem egységnyi értékkel rendelkeznek az oldalak. Mivel a csomópontok PR értékei kezdetben megegyeznek, de a képletben változóként szerepel ez az érték csak többszörös újraszámolás, iteráció után közelít az eredmény egy bizonyos megfelelő pontossághoz.

pagerank-szamitas-2.gif


Létezik egy másik számítási mód, mely a valószínűség számítás elmélete felől közelíti a számítás módját. A PageRank érték ekkor annak a valószínűsége, hogy csupán a hivatkozásokat használva, milyen eséllyel jutnak el oldalunkra a látogatók. Mindenegyes pontnak rendre ez a valószínűsége:

pagerank-szamitas-3.gif

ahol az N a háló összes csomópontjainak a számát jelöli. Mivel N meghatározása a gyakorlatban nagyon nehézkes, ezért a képlet első verziója terjedt el. Az első verzió használatakor is jelentős a számítási igény, melyet a következő egyszerű példa szemléltet:

pagerank-szamitas-4.gif


A fenti képen látható egyszerű szerkezet esetében a kezdeti egységnyi PR értékből kiindulva csak az 51 iterációs lépés után jutunk kellő pontosságú eredményhez, mely az alábbi táblázatban látható.


Iteráció

PR(A)

PR(B)

PR(C)

0. iteráció

1

1

1

1. iteráció

1.4250000

1.7862500

0.15

2. iteráció

1.7320625

1.6860031

0.15

3. iteráció

1.6468527

1.6135748

0.15


40. iteráció

1.4250013

1.4250011

0.15


50. iteráció

1.4250001

1.425

0.15

51. iteráció

1.4250000

1.4250000

0.15


Ha belegondolunk, hogy a gyakorlatban hány új link, oldal, képződik, törlődik naponta akkor belátható, hogy valóban igen sok számítást kell elvégezni egy honlap PR értékének meghatározására.

Érdekesség, hogy amikor kitalálták a PR-et (Larry Page és Sergey Brin akik a Google alapítói is egyben) először az első verziót publikálták és csak később jöttek rá, hogy az elviekben helytelen. Ezután korrigálták a hibát és ez lett a második verzió.


Elméleti szinten tehát úgy is értelmezhető a PageRank mint egy valószínűségi eloszlás, melyben az érték azt tükröz, hogy elegendő kattintás után az adott oldalra jutunk. Az algoritmushoz nem illeszkednek az olyan oldalak, melyeken nincsenek hivatkozások. Az ilyen oldalra mutató linkeket „dangling link”-nek (lógó linknek) nevezzük, mivel rajtuk keresztül zsákutcába jutunk. Ennek következtében az ilyen oldalakat és linkeket kiszűri a robot a számításból.


Fontos megjegyezni, hogy Google nem teszi közzé az általa meghatározott PR értékeket. Amit a Google Toolbarban és egyéb PR lekérdező programokban meghatározott – 0-10-ig – terjedő szám tehát nem azonos a fenti képletekkel meghatározott értékkel. A kettő-négyhavonta exportált szám a képlettel kiszámított eredmény logaritmikus léptékezéssel kapott értékével egyenlő.


Lényeges továbbá azt is megjegyezni, hogy a Google nem az aktuális linkháló alapján határozza meg a PR értékeket, hanem csak az adatbázisában szereplő oldalak linkjei alapján.


A PageRank fontossága

A PageRank által a világhálón lévő oldalak szavazatai (hivatkozásai) alapján tehát a Google egyfajta fontosságot tükröző értéket határoz meg oldalunkra. Ebbe a skálába az összes feltérképezett oldalt besorolja. Kétségtelen tehát, hogy rendkívül fontos az oldalunk PageRank értéke. Számítási módjából következik, hogy fontos honlapunk oldalainak belső linkrendszere is, de annál sokkal lényegesebb a külső hivatkozások mennyisége és minősége. Minél több és értékesebb, magasabb PageRank értékü oldal mutat ránk annál magasabb lesz a mi oldalunk PR értéke is. Minél erősebb egy oldal (magas PR) a keresőrobot annál sűrűbben fog visszalátogatni rá. Értelem szerűen ha számára fontos egy oldal akkor kíváncsi, hogy változik e annak tartalma és ha igen, akkor előbb is indexeli azt.


Sokan azt gondolják azonban, hogy amennyiben az oldaluk PR értéke magasabb a konkurens honlapénál, akkor a találati listán is előrébb fognak kerülni. A találati lista sorrendje azonban ennél összetettebb algoritmus alapján készül el. Erre kiváló bizonyíték, hogy ha rákeresünk egy tetszőleges szóra és megnézzük az első néhány helyezettet, akkor láthatjuk, hogy nem mindig a legmagasabb PR értékű az első a listán. Például a „web” kulcsszóra (a cikk írásakor) az első három helyezett a következő:


http://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web  PR: 7/10

http://hu.wikipedia.org/wiki/Web_2.0  PR: 6/10

http://www.w3.org  PR: 10/10

Látható, hogy a legerősebb PR csak a harmadik helyhez volt elegendő. A találati lista tehát, ha nem is független a PR értéktől, de nem ez a leginkább mérvadó. Ennek oka az, hogy a PR értéket egy matematikai algoritmus alapján állapítja meg a kereső, melynek változói a kimenő és bejövő hivatkozások száma, valamint a hivatkozási hálóban résztvevő oldalak PR értékei. Ha csak ez alapján állna össze a találati lista, akkor könnyedén manipulálhatóak lennének a találatok. Ha például egy webmester sok oldalt szerkeszt egyszerre, a hivatkozásokkal könnyedén előre tudná juttatni a legfontosabb oldalát. Ennek következtében előfordulhatna, hogy a kereső nem a látogató számára legoptimálisabb találati listát állítja össze. A keresők szempontjából tehát nem ez a legfőbb szempont.


Sokkal inkább fontos az, hogy az oldalunkra mutató hivatkozások olyan oldalakról jöjjenek, melyek a mi oldalunkkal hasonló témájúak. Ergo ha a „konkurencia” hivatkozik ránk akkor az oldalunk biztosan a látogatók számára is értékes információkat tartalmaz. Másrészről, noha a PR értékét csökkentik a kimutató hivatkozások, egészséges számú, tudatosan felépített és releváns oldalra mutató kimutató link szintén hozzá tartozik egy optimális oldal felépítéséhez. Ezt a témát boncolgatja egy korábbi bejegyzés is.


Szintén nagyon fontos az is, hogy az oldalunkra mutató hivatkozások szövege milyen. A legelőnyösebb az, ha az oldalunk kulcsszavaival, vagy azokkal releváns szöveggel hivatkoznak ránk. Ha mi például a „Maci Laci” kulcsszóra optimalizáljuk oldalunkat, de a ránk mutató linkek többségének szövege „Pöttyös labda” akkor a keresőrobot joggal gondolja, hogy nem is Maci Laciról szól az oldalunk. Itt jön be a külső hivatkozások fontosságának kulcsa: elvileg nem mi határozzuk meg, hanem tőlünk független szerkesztők. Azonban meg kell jegyeznem, hogy a fenti példával ellentétben minden hivatkozás számít valamennyit, de a legjobb az ha kulcsszóval mutatnak lapunkra.


Összegészében tehát fontos a bejövő hivatkozások száma, és hogy jó PR értékű lapról jöjjön, de lényegesebb az, hogy milyen szöveggel és kik mutatnak ránk. Ezeken kívül természetesen még sok egyéb tényező is beleszámít a találati lista végeredményébe, de ezek túlmutatnak ezen a cikken.




(Kattints a képre!)





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4 312
Tegnapi: 9 324
Heti: 13 636
Havi: 170 051
Össz.: 60 410 291

Látogatottság növelés
Oldal: Melyik ingyenes honlap megbecsült?
A Weblapszerkesztő - Honlapkészítés Ingyen, Saját Weboldal Készítés, INGYEN - © 2008 - 2024 - www.hupont.hu

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »